7 goda vanor för ett friskare liv

7 goda vanor för ett friskare liv

Våren är här! En härlig nystart som återkommer varje år. Den här våren behöver vi alla undvika folksamlingar för att undvika virussmitta. Men också nu är det ändå viktigt att röra på sig när det går. Här tipsar livsstilsprofessor Mai-lis Hellénius om 7 goda vanor för ett friskare liv.

1. Dissa hissen

Ta varje tillfälle att gå i trappor. Trappor finns överallt och ger både kondition och muskelstyrka i benen och rumpan, kroppens största muskler.

2. Utnyttja ljuset

Du som kan och inte behöver sitta inne i karantän gå ut en liten stund i ljuset mitt på dagen. Du blir piggare och sover bättre. Måste du vara inne dra upp gardinerna och så öppna fönstret så att du får in luft och ljus.

3. Släck törsten med stil

Vatten är den bästa törstsläckaren. Se till att alltid ha en tillbringare med vatten och äppelbitar, gurka, basilika – eller något annat du gillar – i kylskåpet.

4. Tänk tvärtom

Låt tallriken grönska när det är dags att äta. Tänk att grönsakerna är maten – medan fisken, kycklingen eller köttet är tillbehör.

5. Rörelsepausa

Ta en rörelsepaus varje halvtimme. Tio knäböj gör dig piggare och är bra styrketräning för kroppens största muskler: ben och rumpa.

6. Välj rätt fett

Välj flytande vegetabiliska fetter (oljor) istället för smör. Bättre för din hälsa, bättre för miljön.

7. Varva ner

Ge dig själv en skön godnattstund genom att varva ner i god tid. Stäng av din smartphone, sänk ljuset, ta på en pyjamas. Det hjälper dig att somna lättare.