Rörelse i vardagen

Det är viktigt att röra på sig - du gör av med mer energi och kolesterolhalten i blodet sänks.

Det finns många studier som visar att det är bättre att vara vältränad och fet än otränad och smal. Det krävs inte några svettiga och hårda gympass för att skydda hjärtat, en behaglig promenad på 30 minuter per dag är bättre än ingenting.

Tänk också på att många bäckar små... Att till exempel dammsuga huset, jobba i trädgården, välja trappan framför hissen gör stor skillnad i längden, större skillnad än att gympa ett par gånger i veckan och vara stilla resten av tiden.

Lättare typ av motion räcker långt

Nu visar en ny svensk studie att även lågintensiv motion har goda effekter på bland annat blodsockerreglering.

Läs om forskningen

Vad säger professorn om rörelse i vardagen?

Hjärt-LungPodden - avsnitt 11 RÖRELSE

Hur kan det komma sig att svenska folket aldrig har suttit stilla så mycket som nu. Hur kan man enkelt motverka denna stillasittande och tickande bomb för folkhälsan? Podden bjöd in professor och överläkare Mai-Lis Hellénius för att få svar.

Lyssna på professorn

Vill du veta mer?

Ta del av både berättelser ur livet och forskningsnyheter om att röra sig och motionera.

Se mer här