Bra mat

Forskning visar att hälsosamma matvanor bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Hög kolesterolhalt i blodet och övervikt (speciellt bukfetma) är riskmarkörer som kan leda till bland annat hjärt-kärlsjukdom. Bra matvanor och rörelse i vardagen motverkar både övervikt och högt kolesterol. Alla kan minska risken för ohälsa genom att äta bra!

Goda matvanor

  • Välj nyckelhålsmärkta varor i butiken

  • Välj fullkorn vad gäller pasta, bröd, mjöl och flingor

  • Låt grönsaker, frukt, fisk och skaldjur dominera under veckan

  • Byta hårda matfetter till oljor

  • Byt feta mejerivaror till mindre feta

  • Ät mindre mängd kött och chark

  • Dra ner på socker och salt

Råd för oss nordbor

Du kan äta gott och hälsosamt genom att följa de nordiska näringsrekommendationerna: de är ett resultat av tusentals vetenskapliga studier som sammanvägts. Det fina är att mat som är hållbar för din hälsa, som regel även är hållbar för vår planet.

Grundläggande och enkla råd för hälsosammare matvanor. Källa: Livsmedelsverket

Forskning visar tydligt att risken för hjärt-kärlsjukdom minskar när en del av det mättade fettet byts ut mot omättade fetter.

Hur mycket och hur ofta?

Kostråden du klickar fram nedan är forskningsbaserade. Du ser urval och lämplig mängd, som ger dig vitaminer och mineraler, protein, fett och kolhydrater enligt de nordiska näringsrekommendationerna.

Ett halvt kilo frukt och grönt

Ny forskning från Livsmedelsverket och Lunds universitet visar tydligt på nyttan av att äta enligt de nordiska näringsrekommendationerna. Enligt studien skulle över 5 000 dödsfall på grund av hjärtinfarkt och stroke kunna undvikas varje år om svenskarna följde Livsmedelsverkets kostråd – främst med fokus på att äta mer grönsaker, frukt och fullkorn.

Över 5 000 dödsfall, orsakade av hjärtinfarkt och stroke, skulle kunna undvikas varje år om vi i Sverige följde Livsmedelsverkets kostråd.

Vad säger professorn om maten?

Hjärt-LungPodden - avsnitt 12 MAT

Vi lever i en tid där mycket fokus är på vad vi äter, men hur ska man förhålla sig till all information kring mat och dieter? Vilken är den bästa maten ur ett hälsoperspektiv enligt forskningen? Podden bjöd in professor och överläkare Mai-Lis Hellénius.

Lyssna på professorn

Nyckelhålet vägleder i butiken

Nyckelhålsmärkningen som lanserades för ca 30 år sedan är fortfarande den enklaste och kanske bästa vägvisaren till hälsosammare livsmedel.

Nyckelhålet innebär

  • Mindre socker och salt

  • Mer fullkorn och fibrer

  • Nyttigare eller mindre fett

  • ...en vägvisare för hälsosammare varor och vanor!

Tallriksmodellen vägleder vid matbordet

På bilden syns halva tallriken fylld med grönsaker, vilket passar alla som rör sig lite mindre i vardagen. Tallriksmodellen säger ingenting om hur mycket som är lagom att äta - det avgör hunger och energibehov.

Vill du veta mer?

Ta del av både berättelser ur livet och forskningsnyheter om goda matvanor.

Se mer här