Under 2021 hade FN extra fokus på bär och frukt inom ramen för sin satsning på hållbar och hälsosam mat för alla.

Ett bär som både är nyttigt och som är tillgängligt för alla att plocka i våra svenska skogar nu är vilda blåbär. Blåbärens höga näring, vitaminer och mineraler skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes. Hjärt-Lungfonden har sammanställt fakta om blåbär och dess goda inverkan på vår hälsa.

- Blåbär passar väldigt väl in i en hälsosam kost. Blåbär är ett av de vanligaste bären vi äter och karaktäriseras av deras höga näring, fiber, vitaminer och mineraler, samt deras höga halter av många olika bioaktiva ämnen. Dessa bioaktiva ämnen skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar, säger Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska Institutet.

Mat och dryck stor inverkan på vår hälsa

Maten och dryckerna vi konsumerar har en stor inverkan på vår hälsa. Ökad vetenskaplig evidens visar att hälsosam mat och en hälsosam livsstil kan hjälpa människor att uppnå och behålla en god hälsa och sänka riskerna för vanliga folkhälsosjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes.

- Dessutom får vi välbehövlig vardagsmotion genom att ge oss ut i skog och mark för att plocka våra blåbär. Vilket minskar stillasittandet, säger Mai-Lis.

I Sverige lever över 2 miljoner människor med hjärt-kärlsjukdom. Omkring 30 000 svenskar dör av hjärt-kärlsjukdom varje år, den främsta dödsorsaken i Sverige.

- Stillasittandet har ökat och vår livsstil har förändrats, vilket betyder att våra riskfaktorer ser annorlunda ut idag. Mer forskning som studerar hur vi på bästa sätt kan ändra våra levnadsvanor är absolut nödvändigt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Fakta om blåbär

  • Lågt kaloriinnehåll

  • Högt näringsvärde

  • Innehåller flera olika vitaminer, till exempel vitamin C och E

  • Innehåller hälsosamma enkelomättade fetter och livsnödvändiga fleromättade fetter

  • Högt innehåll av nyttiga fibrer

  • Rika på mineraler

  • Högt innehåll av många olika typer av bioaktiva ämnen som till exempel polyfenoler

Källa: Hjärt-Lungfonden

Några exempel på positiva effekter av att äta blåbär

  • Antioxidativ effekt = skyddar våra celler mot skador

  • Anti-mutagena och anti-tumorala effekter = minskar risken för cancer

  • Antiinflammatoriska effekter = motverkar olika typer av inflammationer

  • Positiva effekter på immunsystemet

  • Prebiotiska effekter, det vill säga en positiv effekt på tarmfloran

Bidrar till skydd mot kroniska sjukdomar som

  • övervikt och fetma

  • hjärt-kärlsjukdom

  • typ 2-diabetes

  • cancer

  • demens och Alzheimer.

Därför är blåbär bra för hjärtat

Se föreläsningen med professor Mai-Lis Hellénius.

Matpyramiden

Pyramiden visar innehåll och ungefärlig fördelning i ett hälsosamt matmönster.

Basen utgörs av grönsaker, baljväxter (ärter, bönor, linser), rotfrukter, lök, färska kryddor, frukt, bär, nötter, mandel, frön, grovt bröd och andra fiberrika spannmål samt pasta och ris. Basfettet är vegetabiliska oljor. Mitten på pyramiden utgörs av fisk, skaldjur eller musslor minst 2–3 gånger i veckan. Pyramidens mindre fält visar måttliga mängder kyckling och mejeriprodukter som yoghurt. Rött kött och charkuterier mer sällan. Vatten som måltidsdryck och en måttlig konsumtion av alkohol.

Traditionell medelhavsmat är en fin modell för ett hälsosamt matmönster.
Beställ affisch med Matpyramiden

Recept för alla tillfällen

Varierande, inspirerande recept baserade på den samlade forskningen om vad som är bra för hälsan.

Se alla recept

Var med och bidra till nya forskningsgenombrott!

Skänk en valfri gåva och var med i kampen mot hjärt- och lungsjukdomar. Med hjälp av din gåva kan fler få ett längre och friskare liv.

Stöd forskningen

Din hälsa och dina levnadsvanor

Hur vi äter, dricker och rör på oss spelar roll för hur vi mår både fysiskt och psykiskt. Inspireras av den samlade forskningen om levnadsvanor för ett längre och friskare liv.

Till Din hälsa