Din hälsa

Om riskfaktorer och friskfaktorer

Din hälsa - råd om hälsa och levnadsvanor baserade på forskning

Välkommen till Din hälsa och den samlade forskningen om levnadsvanor för ett längre och friskare liv. Hur vi äter, dricker och rör på oss spelar roll för hur vi mår både fysiskt och psykiskt. Ta för dig av vetenskapen!

Hur vi lever har en stor påverkan på risken att utveckla hjärt-kärlsjukdom. En stor bov är ohälsosamma matvanor.

Hur du ändrar en vana

Varför inte prova det som kallas mikrovanor, som av allt fler lyfts fram som det kanske mest effektiva sättet att nå hållbara förändringar. Professor Anders Rosengren berättar mer om att förändra en vana.

Testa mikrovanor

Matvanekollen – Gör ett snabbtest

Matvanekollen baseras på Livsmedelsverkets råd om bra matvanor som riktar sig till friska vuxna. Hur just din hälsa påverkas beror såklart inte bara på matvanorna utan också på andra vanor, till exempel om du röker, och hur ofta du motionerar. Ärftlighet spelar också stor roll. Testet ger en förenklad bild men kan ändå inspirera till hållbara matvanor. Klicka på bilden för att starta testet.

Myter om levnadsvanor

Vi reder ut myter om levnadsvanor baserat på den samlade vetenskapen om hur vårt sätt att leva kan förbättra hälsan.

Vi reder ut begreppen

Mat för livet

Hitta inspiration bland välbalanserade recept på mat som du kan äta med lust och glädje – varje dag. Recepten är baserade på den samlade forskningen om vad som är bra för hälsan.

Recept för alla tillfällen

Professorns livsstilsverktyg

Anders Rosengren, leg. läkare och professor i molekylär biologi, leder forskningssatsningen Livsstilsverktyget – ett verktyg för förändringen där du kan se din hälsa i ett större sammanhang. Årets Preventionsanslag gick till Anders Rosengrens forskning.

Mer om Livsstilsverktyget

Tips om bättre sömn

God sömn är grunden för bra hälsa och livskvalitet. Här får du lite grundläggande sömnkunskaper och en mängd tips som du kan ha nytta av.

Till tipsen

Forskning visar att regelbunden fysisk aktivitet skyddar mot hjärt- kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke.

Vetenskapligt grundade livsstilsråd

Sundkurs är en faktabas och inspirationskälla baserad på den samlade vetenskapen om hur livsstilen kan förbättra vår hälsa. Du som jobbar med hälso- och sjukvård kan klicka på Livsstilskurs och hämta fakta och råd för din rådgivning.

Till sundkurs.se

Vardagsrörelse

Att dammsuga huset, jobba i trädgården, välja trappan framför hissen gör stor skillnad i längden, större skillnad än att gympa ett par gånger i veckan och vara stilla resten av tiden.

All rörelse räknas

Fråga forskaren om lungträning

André Nyberg är fysioterapeut, docent och universitetslektor vid Umeå universitet. År 2021 tog han emot Prins Daniels anslag för yngre lovande forskare. Här delar han sina forskningsbaserade kunskaper om intervallträning som behandling vid t.ex. KOL.

Om lungträning

Fråga forskaren om hjärtträning

Maria Bäck, docent i fysioterapi, är kliniskt verksam inom hjärtrehabilitering vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Hon tog emot Hjärt-Lungfondens Preventionsanslag år 2021. Här delar hon sina forskningsbaserade kunskaper om träning och hjärtsjukdom.

Om hjärtträning

Agenda 2030 – Mål 3

Hur hänger Agenda 2030 ihop med din vardag och hälsa? Mål 3 handlar om god hälsa och välbefinnande och har uppenbar relevans till vårt arbete. Jan Eliasson förklarar mer.

Agenda 2030 gäller oss alla