Nio sunda tips för ett hälsosamt 2019

Har du lovat att vara mer hälsosam i år? Här nio enkla tips för ett sunt 2019 från professorn bakom Sundkurs, Mai-Lis Hellénius. Det är inte för sent att komma igång.

1. Vardagsmotion är A och O
Öka hur mycket du rör dig till vardags. Det är det som är viktigast för hälsan. Träning två gånger i veckan är bra men kan inte kompensera för ett i övrigt stillasittande liv.

2. Testa nya pålägg
Lägg exempelvis sardiner, avokado och keso på smörgåsen istället för korv, skinka eller ost.

3. Slå skrattrekord 2019
Lova dig själv att du ska skratta mer, prata mer och tramsa mer med dina vänner. Då tickar hjärtat på extra lättsamt.

4. Minska på kaffedrickandet
Håll igen på koffeinhaltiga drycker. Inget på kvällen och helst inte mer än fem koppar på dagen.

5. Flytta fokus
Sluta säga "Jag måste gå ner" och börja säga "Jag måste gå lite mer". Vikten i sig är ingen stark ohälso- eller hälsofaktor.

6. Inför en gonattstund
Hjärtat och kärlen mår bättre av mindre stress. Varva ner genom att till exempel byta till morgonrock, läsa en bok, släcka datorn och sänka belysningen.

7. Mindre feta såser
Pressad citron i stället för feta såser till salladen, fisk, kött och pasta.

8. Res inte hela vägen
För långt för att gå till jobbet? Stig av bussen någon station tidigare eller parkera lite längre bort.

9. Pausa i vardagen
Ställ en äggklocka vid datorn, skaffa ett pausprogram eller använd en app.

Tipsen kommer från Forskning för hälsa nr.1 2019, ett magasin som skickas ut till alla  månadsgivare.