Sunda kostvanor

För att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom bör man enligt de senaste nordiska näringsrekommendationerna äta grönsaker, frukt och bär, fisk, oljor och fullkorn och undvika läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör.

Hög kolesterolhalt i blodet och övervikt, speciellt bukfetma, är riskmarkörer för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Det är två riskfaktorer man kan påverka med bland annat goda matvanor.

Nordiska näringsrekommendationer

De Nordiska näringsrekommendationerna tas fram var åttonde år och är ett resultat av tusentals vetenskapliga studier som vägs samman. 2013 kom nya rekommendationer som visar att den bästa kosten för hjärtat är grönsaker, frukt, bär, fisk, oljor och fullkornsprodukter.

Olja, mjuka fetter och fibrer – bra val

Av de nya rekommendationerna framgår vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta snarare än vilken mängd som rekommenderas. Raps- och olivolja och mjuka matfetter är att föredra framför hårda fetter. Bra kolhydrater är fullkorn och fibrer medan socker och vitt mjöl ska undvikas.

Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida
Läs Livsmedelsverkets broschyr om näringsrekommendationer

Sidan senast uppdaterad 2016-06-16