Så förebygger du högt blodtryck

Högt blodtryck är vanligt i Sverige, och det är en riskfaktor för andra sjukdomar. Den som har högt blodtryck kan lättare drabbas av andra sjukdomar som stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom och försämrad blodcirkulation i benen.

Med åldern ökar risken för högt blodtryck, men det finns mycket i livsstilen som spelar stor roll för att förebygga ett högt blodtryck. Mycket alkohol, dåliga matvanor och stillasittande påverkar risken. Även tobak och förmycket stress kan bidra till att blodtrycket blir för högt. Goda matvanor med mycket frukt och grönt, magra mjölkprodukter och lite salt kan tvärtom bidra till att sänka ett högt blodtryck.

Kost och rörelse viktigt för blodtrycket

Blodtrycket påverkas av vikten, så många blir hjälpta av att gå ned i vikt. En viktminskning på bara några kilo kan sänka både blodtrycket och halterna av blodfetter och blodsocker, vilket i sin tur minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Även regelbunden motion som promenader, cykling eller simning har också visat sig sänka trycket något.

En alltför hög alkoholkonsumtion är en vanlig och ofta underskattad orsak till för högt blodtryck. Att dricka mindre alkohol leder då oftast till en tydlig sänkning av blodtrycket.

De viktigaste faktorerna är: 

  • Fysisk aktivitet och regelbunden motion
  • Minskat saltintag
  • Mindre mängder alkohol om alkoholkonsumtionen är för hög
  • Hantering av negativ stress
  • Rök- och snusstopp

För att få effekter på hälsan räcker det med att man motionerar minst en halvtimme om dagen samt väljer en saltsnål och sund kost med mycket grönsaker och frukt och en fettbalanserad kost, med mindre mängd mättat fett. Den som röker eller snusar bör sluta för gott och den som dricker stora mängder alkohol bör dra ner konsumtionen till måttliga mängder.

Saltet - en viktig riskfaktor

Att äta mindre salt ingår i kostråden för att sänka ett för högt blodtryck. En vuxen människa bör inte äta mer än 5-6 gram salt per dag, alltså ungefär en tesked. Men de flesta äter betydligt mer än så, ofta utan att vara medvetna om det. Det mesta saltet är nämligen dolt i livsmedel som till exempel bröd, ost, charkuteriprodukter, färdig mat som soppor såser och färdigrätter. Även mat på restaurang är ofta ganska salt. Välj gärna livsmedel som är Nyckelhålsmärkta de innehåller mindre mängd salt.

Även om det är svårt att minska sitt saltintag via den mat man köper i affären är det bra att på egen hand försöka minska saltintaget så långt det är möjligt, speciellt om du har högt blodtryck. En bra början är att vara sparsam med salt om du lagar mat och inte salta extra på maten vid bordet. Använd gärna salt med mindre mäng natrium eller örtsalt. Salt smak är en smak som man kan vänja sig av med. Minska succesivt ditt saltintag så kommer du att vänja dig vid mat som smakar mindre salt.