Gör en Kiruna

Mai-Lis gör en Kiruna

Varje gång du sätter dig, sätt dig 10 gånger!

Livsstilprofessorn Mai-Lis Hellénius

Foto: Sten Jansin

Enligt Folkhälsomyndigheten bör vi vara fysiskt aktiva ungefär 30 minuter varje dag, men dessutom bör muskelstärkande fysisk aktivitet utföras minst två gånger per vecka för flertalet av kroppens stora muskelgrupper. Ett utmärkt sätt att göra detta är att göra en så kallad ”Kiruna”. Varje gång du sätter dig, så gör du det 10 gånger. Dagens vana är alltså 10 benböj varje gång du sätter dig. Genialt!

Så uppstod "att göra en Kiruna"

Professor Mai-Lis Hellènius höll en föreläsning i Kiruna kommun på Folkets hus. Efter föreläsningen kom en sköterska fram till henne och berätta om en tant som hon träffat som alltid satte sig 10 gånger varje gång som hon satte sig. För att få lite vardagsmotion. Det här plockade Mai-Lis upp och började uppmuntra till på sina föreläsningar som pausgympa.

Det är en övning som tränar kroppens största muskler som sitter i lår och rumpa. Den ger både muskelstyrka och lite puls. I Mai-Lis samarbete med Hjärt-Lungfonden fortsatte man att uppmuntra till denna övning även på Hjärt-Lungfondens föreläsningar. Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Kristina Sparreljung satte namnet på plats offentligt - att göra en Kiruna, eftersom det var därifrån den uppstod.

Se Mai-Lis göra en Kiruna

Träning i vardagen behöver inte vara svårt. Se hur Mai-Lis gör en "Kiruna", där du sätter dig 10 gånger varje gång du sätter dig!

Se filmen här