KappAhl rekordsamlar för kvinnohjärtat

KappAhl säljer Go Red-smycken under Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda kvinnohjärtat – Go Red. År 2011 genererade försäljningen ett rekordstort belopp från KappAhl och deras kunder.

Företaget sålde 2011 års Go Red-produkter – halsband, armband, mobilsmycke och en väskhållare – i sina svenska butiker för nära 1,1 miljoner kronor.

– Resultatet av KappAhls insamlingsarbete har mer än tredubblats sedan starten av vårt samarbete. Från närmare 300 000 kronor 2008 till 1,1 miljoner kronor 2011. KappAhl och deras kunder stödjer en forskning som ökar såväl överlevnaden som livskvaliteten för kvinnor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Kvinnor drabbas av hjärtsjukdomar i lika hög utsträckning som män. Men dagens hjärtvård bygger till stor del på forskning kring mäns hjärtan. Mer kunskap om kvinnohjärtat krävs för att behandlingen av patienter ska kunna anpassas utifrån kön, kroppsstorlek och ålder.

– Att tillsammans med våra kunder bidra till forskning som stödjer vår främsta målgrupp, kvinnorna, är ett långtgående engagemang som vi är väldigt stolta över. Hjärt-Lungfonden är en välrenommerad organisation och en långsiktig samarbetspartner för oss, säger Christian W. Jansson, styrelseordförande för KappAhl.

Sidan senast uppdaterad 2015-07-03