Vikten av motion

Fysisk aktivitet definieras som all typ av rörelse som ger energiomsättning. Denna definition omfattar all medveten och planerad typ av muskelaktivitet.

En form av belastning är konditionsträning (även kallad för aerob uthållighetsträning). Det betyder att man utför aktiviteter som främst bidrar till att förbättra syreupptagningsförmågan, till exempel löpning, simning, cykling eller liknande.

När man exempelvis börjar promenera i rask takt eller utför annan aerob aktivitet stärks hjärtmuskeln, vilket betyder att det orkar pumpa runt en större mängd syrerikt blod per sammandragning och behöver då inte slå lika fort som tidigare. Hjärtats slag per minut är det samma som din puls. Det är därför vilopulsen sjunker när man tränar regelbundet.

Konditionsträning påverkar kroppen så att det bildas fler kapillärer (små blodkärl) i muskeln vilket i sin tur innebär att möjligheterna för utbyte av näring, avfallsprodukter och syre i muskeln förbättras. Det gör att den kan arbeta längre tid utan att bli trött. Enkelt uttryckt är kondition din kropps förmåga att ta upp syre och omvandla den till energi.

Inte minst så innebär regelbunden fysisk aktivitet att du orkar mer och känner dig pigg. När du utsätter din kropp för fysisk aktivitet svarar den med att stärka muskler, vävnader och skelett för att bättre klara belastningen. Livskvaliteten förbättras av fysisk aktivitet tack vare ökat psykiskt välbefinnande och bättre fysisk hälsa.

Under senare år har intresset ökat för styrketräningens hälsofrämjande effekter. Precis som konditionsträningen genererar positiva effekter gäller detsamma för styrketräningen. Man kan bibehålla alternativt öka muskelmassan med styrketräning, dessutom stärks ledband, senor och ligament. Med den ökade styrkan kan du bättre bära upp kroppen och hjälpa till att avlasta utsatta delar som till exempel ryggen. Det blir enklare att röra sig över huvud taget, klara av vardagssysslor såväl yrkesmässigt som privat.

Rör på dig!

Det är viktigt att röra på sig - du gör av med mer energi och kolesterolhalten i blodet sänks. Det finns många studier som visar att det är bättre att vara vältränad och fet än otränad och smal. Det krävs inte några svettiga och hårda gympass för att skydda hjärtat, en behaglig promenad på 30 minuter per dag är bättre än ingenting.

Tänk också på att många bäckar små... Att till exempel dammsuga huset, jobba i trädgården, välja trappan framför hissen gör stor skillnad i längden, större skillnad än att gympa ett par gånger i veckan och vara stilla resten av tiden.

Sidan senast uppdaterad 2016-04-29