8 tips för en hälsosammare vår

Äntligen är våren, ljuset och värmen här! Professor Mai-Lis Hellénius tipsar om några enkla sätt att göra våren lite mer hälsosam i år.

1. Bensträckare är det nya svarta
Två minuter var tjugonde minut kan sänka blodsocker och insulin med upp till 30 procent.
2. Halva korgen ska vara grön
Börja med att fylla kundkorgen med till hälften grönsaker, rotfrukter, bär och frukt. Fyll sedan på med protein och kolhydrater.
3. Ta mikropauser
Våren blir lätt stressig. Det är studenttider, skolavslutningar och på jobbet kanske allt ska bli klart innan semestern. Stress är en klassisk blodtryckshöjare. Försök ta regelbundna mikropauser, det sänker stressnivåerna.
4. Skaffa en hobby där du rör dig
Vi tillhör de mest stillasittande folken i världen. Har du svårt att få ihop de rekommenderade stegen på 10 000 steg per dag, kanske en hobby kan hjälpa dig.
5. Var alltid redo
Ha gympaskorna tillgängliga i väskan, i bilen och på jobbet. Köp flera par när det är rea.
6. Färska bär i stället för sylt
Unna dig färska bär i stället för sylt. På så vis får du i dig mindre socker.
7. Lägg grönt på grillen
Så fort solen tittar fram brukar också grillarna åka ut. Testa gärna att lägga grönt på grillen i år. För mycket rött kött är dåligt för hälsan.
8. Skippa juicen
Skivad apelsin är bättre än juice. Endast en liten del av svenska folket får i dag i sig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag.