Tusentals steg gav 10 000 kronor

Nästan alla på Carlson Wagonlit Travel promenerade och sprang till förmån för hjärt- och lungforskningen.

Från Haparanda till New Delhi är det drygt 10 000 kilometer. Så långt sprang och promenerade medarbetarna på Carlson Wagonlit Travel under en dryg veckas tid. Målet var att skänka 10 000 kronor till Hjärt-Lungfonden. Varje år arrangerar Carlson Wagonlit Travel en så kallad Values Day. Fokus ligger på att lyfta fram och diskutera företagets värderingar. I år valde man att uppmärksamma sambandet mellan företagets och allmänmänskliga värderingar, till exempel omtanke om sig själv och människor i sin omvärld.

Samla in pengar till hjärt-lungforskningen

Det var i samband med den diskussionen som idén föddes om att anordna en stegräknartävling – och att samla in pengar till hjärt- och lungforskning.

Stegräknare delades ut på samtliga kontor. En kommunikationsplan sattes upp, och via en kampanjwebb kunde alla medarbetare hålla koll på sina steg och jämföra sina resultat med kollegor och andra kontor. Totalt deltog 185 av 220 medarbetare i tävlingen.

– Engagemanget var fantastiskt. Tävlingsmomentet triggade igång de flesta av oss, säger Nina Bostedt, Marketing & Communication Manager på Carlson Wagonlit Travel i Sverige.

Utbildning i hjärt-lungräddning

Redan efter en vecka, halvvägs in i kampanjperioden, hade företaget uppnått sitt mål – drygt 10 000 kilometer. Och när kampanjen var slut hade medarbetarna sprungit, powerwalkat eller promenerat nästan lika mycket till.

För att öka kunskapen om hjärt- och lungsjukdom anordnade man också en utbildning i hjärt- lungräddning - där större delen av medarbetarna deltog.

– Det betyder mycket för oss att få vara en del av en kedja som kan rädda liv. Vi känner att vi bidrar med något viktigt på riktigt. Både som företag och som individer, säger Nina Bostedt.

I januari vann det svenska kontoret dessutom ett internt pris inom företaget för bästa samhällsengagemangsinitiativ i Europa. Vinnaren fick äran att skänka 10 000 amerikanska dollar till en valfri organisation.

– Våra pengar går självklart till Hjärt Lungfonden eftersom hjärtat varit det genomgående temat i hela kampanjtänket, berättar Nina Bostedt.

Vill du starta en egen insamling till forskningen? Här får du veta mer.

Sidan senast uppdaterad 2015-08-13