Bakom kulisserna på jubileumsfilmen

Hjärt-Lungfonden 110-årsjubilerar med ett upprop kring starten av världens största hjärt- lungstudie, SCAPIS. En rad nya reklamfilmer har tagits fram där 28 kända personer berättar om forskningsstudien.

– För 110 år sedan startade vi kampen mot tuberkulos. Nu skapar vi via SCAPIS förutsättningarna för nya, revolutionerande forskningsgenombrott inom hjärta, kärl och lungor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfondens 110-årsjubileum kommer att synas på olika sätt under året. Med start den 7 mars kommer Björn Skifs, Stina Ekblad och en rad andra kända ansikten att synas i reklamfilmer på TV4 och i printannonser i dags- och landsortspress samt i magasin. Budskapet är att forskarnas arbete tack vare Sveriges alla givare leder till många livsavgörande genombrott i hjärtforskningen.

– Min far fick sexton extra levnadsår efter att ha överlevt en hjärtinfarkt. Därför betyder hjärtforskningen mycket för mig, säger Björn Skifs, en av reklamfilmernas alla aktörer som ställer upp för forskningen.

Medverkande i Hjärt-Lungfondens jubileumsfilmer:

Marie Richardson, Helge Skoog, Blossom Tainton, Markus Aujalay, Stina Ekblad, Anneli Alhanko, Kjerstin Dellert, Anders Ekborg, Lasse Bengtsson, Tomas Bolme, Amelia Adamo, Björn Skifs, Mona Malm, Eva Persson, Karin Falck, Claes Månsson, Joakim Geigert, Björn Granath, Arne Hegerfors, Björn Hellberg, Sven Wollter, Meta Velander, Christer Ulfbåge, KG Hammar, Ann-Louise Hansson, Lars Adaktusson, Patricia Tudor Sandahl och Kjell Bergqvist.

Sidan senast uppdaterad 2014-02-17