Män får i sig för mycket salt

Unga svenska män äter mer än dubbelt så mycket salt än vad som
rekommenderas. En förklaring tycks vara att de i ökad utsträckning äter färdigmat som i allmänhet nnehåller betydligt mer salt än hemlagad kost. Risken är att de längre fram i livet kommer att utveckla högt blodtryck, vilket i sin tur är en viktig riskfaktor för hjärtsjukdom och stroke.


Män får i sig för mycket saltDet är forskare vid Sahlgrenska akademin som genomfört en studie där nästan hundra män i 20-årsåldern fått lämna urinprover och intervjuats om sina kostvanor. Världshälsoorganisationen rekommenderar max sex gram salt om dagen, men männens urinanalyser visade att de fått i sig mer än dubbelt så mycket. Saltet kommer i stor utsträckning från färdiglagade pizzor, djupfryst oxpytt, charkuterivaror, bröd, flingor och andra industriframställda livsmedel. Forskarna kräver därför tydliga regler för hur mycket salt livsmedelsindustrin får använda samt att salthalten anges i innehållsdeklarationerna.

Även i USA har den färdiglagade maten hög salthalt och forskare vid University of Californa i San Fransisco har räknat ut att om befolkningen minskar sitt saltintag med tre gram per dag skulle antalet dödsfall per år minska med mellan 44 000 och 92 000 personer och antalet hjärtinfarkter skulle minska med mellan 54 000 och 99 000 per år.

Illustration: Ann-Sofi Marminge

Notisen är hämtad från Hjärt-Lungfondens tidning Forskning för hälsa, nummer 2/2010. 

Hjärt-Lungfonden - Box 5413 - Biblioteksgatan 29 - 114 84 Stockholm - Tel: 08-566 24 200
PG: 90 91 92-7 | BG: 909-1927
Om cookies